Träningen hos oss

Vi baserar vår träning på en blandning av tekniker från både Taulo och Sanshou för att skapa den bästa variationen och mångsidigheten i träningen, detta innebär att grundträningen alltid finns med i träningspassen för att hela tiden förbättra och utveckla teknikerna och deras användning

 

Grunder (基本功)

Grunderna är en viktig del av utbildningen, som utövare av wushu kan man inte utvecklas till mer avancerade stadier utan dem, utan starka och flexibla muskler är många rörelser i de kinesiska kampsporter är helt enkelt omöjliga att utföra på rätt sätt. Grunderna omfattar stretching, träning av muskler, uthållighet och grundläggande positioner, sparkar och slag. Vissa stilar anser också att hoppsparkar och akrobatik tillhör grunderna. Dessutom har många stilar undervisning i grundläggande Formtekniker innan de går vidare till Form (Taolu). Dessa tekniker är normalt de vanligaste förekommande för den specifika stilen och finns i många av den stilens former.

Kinesiska kampsporter ägnar stor uppmärksamhet åt stretching. Gemensamma stretch övningar ingår i uppvärmningen, stretchövningar enskilt och i par, och olika typer av stretch sparkar som vanligtvis utövas medhastighet och precision.

 

SanShou träningen 散手

I den här delen av träningen får man lära sig sparkar, slag, svep och kast med inriktning på tävling. Detta fodrar mycket styrka och mjukhet för att kunna utföras på ett kontrollerat och effektivt sätt, det är väldigt viktigt för eleven att lära sig hur man utför dessa tekniker på ett riktigt sätt, vad man än kan tro så är det inte bara att slå och sparka utan det krävs mycket övning och kunskap för att utföra dessa tekniker utan att skada sig själv.

 

Härdning

Ett annat moment i Sanshou träningen är härdning, detta innebär att vi lär kroppen att hantera slag och sparkar, genom övning lär sig eleven att kontrollera muskler och andning på ett sådant sätt att han/hon kan ta emot mera kraft än vanligt mot specifika områden på kroppen. De delar som härdars är Låren, magen, axlar och underarmar.

Som utomstående kan det kanske vara svårt att förstå varför härdning är nödvändigt men det är faktiskt väldigt enkelt, när man tävlar så får man poäng vid träff i och med detta så skulle det vara väldigt tråkigt att förlora sin match direkt på grund av en skada

 

TaoLu träningen 套路

Taolu som också kallas Rutiner eller Form är en serie rörelser, om du känner till ordet Kata som de Japanska Kampsporterna använder så får du en liten aning om vad det handlar om även om Wushuns Rutiner ofta är mycket mer avancerade och dynamiska.

Vissa säger att former liknar en koreograferad dans, även om kampsportare ofta hävdar att en generell skillnad är snabbheten och explosiviteten som den ser ut i de flesta externa stilar, och att rörelserna är verkliga stridstekniker.
Dessa former försöker att införliva både de interna och externa delarna av Wushu. En Wushu form behöver vara både praktisk användbar samt främja flödet, meditation, flexibilitet, balans och koordination. Ofta kan man höra Wushu Lärare säga ”Träna form som om du sparrade och sparra som om det vore en form”.

För lättare kunna träna Rutiner så är det nödvändigt att lära sig många av de positioner (stancer) som finns med i rutinerna som vi ska lära oss, de är ofta mycket krävande på både styrka i hela kroppen samt vighet.

Taolu tränas med och utan vapen och blir mer och mer avancerade efterhand.